Kockázatos halogatni az OBU-k beszerzését a buszosoknak

2023 szeptember 22.

Nincs felkészülve a bevallási piac arra a több tízezer buszra, amely február 1-től használatarányosan fizeti majd az útdíjat. A fedélzeti eszközök (OBU) beszerzésével nem szabad az utolsó pillanatig várni, mert a chiphiány és az egyéb gazdasági nehézségek beszerzési kockázatot és áremelkedést jelentenek. A készüléknek nincs havidíja, ezért aki most megveszi, annak nem keletkezik több költsége az éles indulásig és az előzetes használattal azt is fel tudja mérni, hogy mekkora kiadásokra kell felkészülnie.

Február 1-től az eddig autópályamatricával közlekedő autóbuszoknak is át kell térniük a megtett úttal arányos díjfizetésre. Ennek megfelelően a jövőben már nemcsak a gyorsforgalmi-, hanem a főutak (jellemzően az egy- és kétszámjegyű főutak) használatáért is fizetniük kell a 9 főnél nagyobb személyszállító járműveknek, mégpedig annál többet, minél nagyobb a kibocsátott szennyezés.

Az i-Cell, mint az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég arra figyelmezteti a buszokat üzemeltető vállalkozásokat, hogy ne halogassák az automatikus útdíjbevallási eszközök beszerzését, mert a piac nincs felkészülve egyszerre több tízezer jármű kiszolgálására. A chiphiány és az egyéb gazdasági nehézségek beszerzési kockázatot jelentenek, amely az idő előrehaladtával áremelkedéshez vezethet. A készüléknek nincs havidíja, ezért aki most megveszi, annak nem keletkezik több költsége az éles indulásig. Az i-Cell egyedülálló szolgáltatást nyújt abban, hogy az OBU-t akár azonnal el tudja kezdeni használni a vállalkozó, így előzetesen (és díjmentesen) fel tudja mérni, hogy pontosan mekkora kiadásokra kell felkészülnie február 1-től.

A buszosok is – csakúgy, mint az egy évtizede a rendszert használó tehergépjárművek –, az interneten is meg tudják majd venni az úgynevezett viszonylati jegyeket, de akkor ezt minden egyes út előtt meg kell tenniük és számos más hátránya is van a kényelmetlenségen kívül. Például nem térhet le a kiválasztott útról és maximum öt köztes állomást iktathat be a kezdő- és a végpont között, így ha időközben módosul a megbízás, akkor a viszonylati jegyet is újra kell váltani. Az elektronikus útdíjfizetési rendszer tízéves tapasztalatai is azt mutatják, hogy idővel szinte minden fuvarozó átáll a kényelmesebb és megbízhatóbb fedélzeti egység használatára. Az OBU alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket és lehetőség van az utólagos fizetésre is.

A halasztott útdíjfizetési, azaz PostPay szolgáltatás a MOL és az i-Cell közös fejlesztése. A magyar úthasználati díjak esetében külön költség, kezelési díj nincs, így a kis- és középvállalkozások számára különösen vonzó a konstrukció. Az útdíjfizetéssel kapcsolatos kiadások átláthatóbbá és kezelhetőbbé válnak, miközben az adminisztrációs terhek jelentősen mérséklődnek.

A fuvarozóknál megszokott gyakorlat – a Hu-Go egyenlegre előre feltöltött „pre-paid” útdíjfizetés – helyett választható, utólagos útdíjbevallás előnye, hogy az elszámolási időszak végén (kéthetente vagy havonta), egy összegben, plusz költségek nélkül lehet kiegyenlíteni a használatarányos útdíjat. Ebben az esetben nem kell tartani az alacsony feltöltöttségű vagy kiürülő egyenlegű számlától – vagyis a bírságok is megelőzhetők. A PostPay szolgáltatás a MOL-csoport flottakártyáival (MOL Group Europe, MOL Group Hungary) és i-Cell OBU-val rendelkező ügyfelek számára elérhető.

Az az ügyfelünk, akinek van fedélzeti egysége, de nincs MOL kártyája, a vállalattól beszerezheti. Akinek van MOL üzemanyagkártyája, de nincs i-Cell OBU-eszköze, annak meg kell vásárolnia a készüléket, amely a webshopunkban is elérhető (https://obu.ifleet.hu/shop/?locale=hu ).

Az autóbuszos társadalom további segítése érdekében, az i-Cell Kft. felfrissítette a tíz éve tartó együttműködését a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületével, amelynek keretein belül a NiT Hungary október 18-án tartandó országos tagi találkozóján, az értékesítési csapat személyes részvétele mellett ad választ a buszos vállalkozások kérdéseire, tanácsadással és információkkal segítve a bevezetéssel járó nehézségek megoldását.

1693
Korábbi bejegyzéseink:
Kérdése van? Küldje el adatait,
és mi visszahívjuk!