Még várni kell az önvezető autóra

2015 május 26.

A tudományos-fantasztikus filmekben már régen megjelent a sofőr nélküli autó mint a nem túl távoli jövő egyik ikonja. Bár az automatizált vezetés mára kézzelfogható közelségbe került, jelenleg technikai és jogi szempontból egyaránt akadályai vannak, hogy a sofőrből valóban utas legyen. Az új kor felé haladás egyelőre csak fokozatos, ám számos vezetéstámogatási megoldás már most is támogatja a kényelmes és biztonságos közlekedést.

Az önműködő, sofőr nélküli járművek prototípusai a közelmúltban már megjelentek a hírekben és az autóipari kiállításokon. A Bosch, a Google és a Delphi, legutóbb pedig a Mercedes is futurisztikus csodajárművet mutatott be (utóbbinál már az üléseket is menetiránynak háttal tervezték), a médiainformációk alapján pedig akár azt is vélhetnénk, hogy ezek a megoldások hamarosan forradalmasítják az autógyártást. A biztonságosabb és gyorsabb vezető nélküli közlekedéshez azonban még nagyobb utat kell megtennünk, ahogy ezt maguk a gyártók is elismerik. Technikai szempontból nemcsak a jármű és a vezető közötti kommunikáció terén láthatunk még kihívásokat, de az automatizált és minden biztonsági követelménynek megfelelő kormány- és fékrendszerek kifejlesztése is további feladatot jelent a fejlesztők számára.

Jogi szempontból az automatizált vezetés egyelőre nemzetközi szinten tilos: az 1968 óta érvényes Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény  előírása szerint ugyanis a vezetőknek mindenkor uralniuk kell a járművüket. A potenciális fogyasztóközönség ennek ellenére vágyik ezekre a jövőbe mutató újdonságokra, amellett, hogy számos, jelenleg már könnyen elérhető vezetéstámogatási technológia viszonylag ismeretlen előttük. Ezek az eszközök – ha nem is ígérnek sofőr nélküli közlekedést –jelentősen megkönnyítik és fejlesztik a vezetést, amellett, hogy növelik az autós közlekedés élményét.

Jó példa erre a Safe Driver megoldás, mely a Mobileye passzív biztonsági eszközzel működik, és mint egyfajta „harmadik szem”, folyamatosan figyeli és analizálja a járművek előtt zajló történéseket. A kamerás közlekedésbiztonsági eszköz képes az elülső ütközésveszély, az irányjelzés nélküli sávelhagyás, a követési távolság, a gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros veszélyhelyzet, a közlekedési táblák, valamint a sebességkorlátozások túllépésének felismerésére. Az eszköz a kritikus szituációk észlelésekor figyelmezteti a sofőrt, így komoly szerepe lehet például az „elalvásos balesetek” megelőzésében.

A rendszer használatával  természetesen nem háríthatjuk a gépezetre a felelősséget, azonban fáradt, sokat úton lévő sofőr esetén jól jöhet a „Vigyázz” figyelmeztetés bárkinek, nem is beszélve arról, hogy sokakkal előfordul, hogy esetleg vezetés közben telefonálnak, SMS-t írnak, így tehát könnyű elveszteni a kontrollt egy pillanatra. A rendszer egyébként intelligens kamerával van felszerelve, amellyel a sebességkorlátozó táblákat is képes felismerni, ami igen borsos csekkektől kímélheti meg a felhasználót.

A készülék flottamenedzsment rendszerrel is összeköthető: így rögzíti az adatokat és általa saját riportok, kimutatások hozhatóak létre, lehetőséget adva a vállalatoknak arra, hogy ne csak azt lássák, hol a sofőr, hanem azt is, hogy hogyan kezeli a rábízott vállalati autót. Az eszköz hatékonyan támogatja a biztonságos közlekedést és az öntanulási folyamatot, mivel a járműbe beépítve, annak adatait megőrizve akár pontrendszerben is visszanézhetjük, hogyan vezetettünk.

A biztonságos vezetést támogató eszközök sora között szintén elérhetőek, ám kevésbé ismertek az olyan kényelmi technológiákat, mint a tolatóradar: a hátsó lökhárítóra szerelt tolatóradar ultrahangos érzékelők segítségével megméri az autó és a hátsó akadály közti távolságot, a vezető így fel tudja becsülni a távolságot és el  tudja kerülni a tolatásból származó balesetet.

A radaros sebességtartó automatika megjegyzi az éppen aktuális sebességet, valamint az úton előttünk lévő autó távolságát, és ezt a távolságot tartja, ha az előttünk lévő nem gyorsít a beállított sebesség fölé. A radar monitorozza a követési távolságot, ha csökken, akkor fékez a járművünk, ha nő, akkor a határsebességig gyorsít. Amennyiben a sebesség úgy alakul, hogy a fokozat, amiben haladunk, túl kicsi motorfordulatot eredményezne, akkor figyelmeztet a visszakapcsolás szükségességére, azonban a rendszer aktív marad, és a kiválasztott új fokozatban is tartjuk a távolságot és a sebességet.

Mint ízelítőnkből is kitűnik, több jelentős automata jellegű vezetési technológia megjelent már a piacon. Ezek segítenek abban, hogy minél jobb sofőrré váljunk, ezzel egy időben pedig testközelbe hozzák a közeljövő technológiai forradalmát is.

Forrás: http://m2mzona.hu/autoipar/az-embereket-nem-lehet-kiutni-a-kormanykerek-mogul

1997
Korábbi bejegyzéseink:
Kérdése van? Küldje el adatait,
és mi visszahívjuk!