Újabb kiskaput zár be a kormány a fuvarozásban

2024 november 23.

Jövőre az eddigi 48 helyett 2 órában maximálják a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben. Ezzel lényegében a fuvarozási piac valamennyi szereplőjét rákényszerítik arra, hogy az automatikus útdíjbevallást lehetővé tevő fedélzeti eszközt vásároljanak, ne pedig papíron vagy az interneten váltsák meg alkalmanként a jegyet. Azonban a vállalkozóknak érdemes egyből professzionális flottamenedzsment eszközre váltani, ha már beruháznak.

A nehézgépjárműveknek 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszerben (HU-GO) egészen mostanáig volt egy kiskapu, amelyet leginkább azok tudtak kihasználni, akiknek csak egy járművük van és azt saját maguk vezetik. A fuvarozók több mint 90 százaléka fedélzeti eszközt (OBU) használ, amely alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket és az i-Cellnél lehetőség van az utólagos fizetésre is. „Az interneten is megvásárolható viszonylati jegyeknek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.), sok mikrovállalkozás mégis inkább ezt használja” – mondta az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell operatív elnöke. Farkas Károly telematikai szakértő szerint ennek részben a megszokás lehet az oka, de nem kizárható, hogy voltak, akik kihasználták az abban rejlő lehetőséget, hogy a kisebb forgalmú főutakon ritkábban ellenőrzi a teherforgalmat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató.

„Mivel a viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig érvényes és ez alatt többször meg lehet fordulni két pont között, így lehetőség volt a visszaélésre – ennek azonban jövőre vége” – hangsúlyozta a telematikai szakértő, emlékeztetve: az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló törvény végrehajtási rendeletét módosító 196/2024. (VII. 8.) kormányrendelet értelmében február 1-től a viszonylati jegy a megváltás időpontjától 120 percig lesz érvényes. Ha valaki ennél hosszabb ideig közlekedik, annak meg kell állnia az újabb jegy megvásárlásához. „Kockáztatni nem érdemes, mert a jogszabályok nem engedik a méltányosságot és a legkisebb bírság is 47-70 ezer forint járműkategóriától függően, de az összeg 281 ezer forintig is felmehet” – tette hozzá a szakértő.

Ugyanakkor vannak előnyei is az intézkedésnek. „Az adminisztráció sokkal egyszerűbbé válik, az OBU eszköz beszerzése egy egyszeri, 30 ezer forintos kiadás, amely havidíj mentesen biztosítja a szolgáltatást” – mondta az i-Cell operatív elnöke. Farkas Károly azt tanácsolja a kisfuvarozóknak: ha már beruháznak, akkor válasszanak professzionális flottamenedzsment eszközt, amely már egy-két járműnél is megéri, különösen ha a vállalkozó nem csak saját maga vezeti a járművet, vagy ha fizetős övezetben kell parkolnia. „Ügyfeleink szerint esetenként néhány hét alatt megtérül az i-Fleet eszköz ára, a havidíj pedig már egyetlen tankolásnál visszajön, a flotta méretétől függetlenül. Ez köszönhető például a kíméletesebb vezetési stílusnak vagy a biztosítási díjak csökkenésének, mivel egyes biztosítók belekalkulálják, hogy a flottamenedzsment eszközt használók körültekintőbben vezetnek, a lopásvédelem magasabb szintje miatt pedig a casco is olcsóbbá válhat – sorolta a szakértő az előnyöket.

294
Korábbi bejegyzéseink:
Kérdése van? Küldje el adatait,
és mi visszahívjuk!